Rajačka narodna škola zdravlja: Fizička, telesna aktivnost u doba korone

Već više meseci svetom, a i našom zemljom vlada epidemija virusa korone. U borbi sa ovom pošasti prošli smo nekoliko faza. Od izolacije, rigorozne, pa sve do popuštanja mera, vraćanja virusa u još jačem intenzitetu, do sadašnjih preporuka o držanju fizičke distance i obaveznom nošenju maski. U periodu izolacije školska godina se završila onlajn nastavom. O tome treba debatovati. Ali ne sada i ovde. Šta smo kao društvo zapostavili, i čemu nismo posvetili dovoljno pažnje u ovom periodu? Kod dece školskog uzrasta, posebno, ali i kod cele populacije, javlja se nedostatak fizičkih aktivnosti. Ne samo u vidu nedovoljnog fizičkog vežbanja u bilo kom obliku, nego i manje fizičkog rada, kretanja (od kuće do posla, odlaska u kupovinu, izlaska u šetnje i grad) i drugih aktivnosti.

Vezano za školsku populaciju, đake, svi su se skoncentrisali na gradivo iz “važnih” predmeta. Bilo je malo vežbi oblikovanja, ponekad nespretno demonstriranih, što u datim okolnostima ne treba kritikovati, i to je to. Nastavnici fizičkog vaspitanja su se snalazili ko je kako umeo. Nekako smo zanemarili to da je fizička aktivnost najpotrebnija deci, a i odraslima, ali prvenstveno deci u razvoju, baš u ovom periodu. Današnja deca su uhvaćena u “čeljusti” moderne tehnologije i to je problem kojim se moramo baviti daleko ozbiljnije. Posebno u vreme izolacije deca su ceo dan, nekada i noć, provodila uz računare i mobilne telefone. Ne zaboravite da je i onlajn nastava zahtevala od njih da stalno prate TV, platforme na telefonima i računarima i društvene mreže. Ako bi noću sedeli uz računar i igrali igrice, logično je da danju spavaju i tako neprimetno zamene noć za dan. Za njih je tu pogodnost što ih roditelji, pošto noću spavaju, teže kontrolišu i nemaju realan uvid u to koliko deca vremena provedu uz računar i mobilni telefon. I naravno mladi ljudi su „noćne ptice“. Tako se stiču negativne navike, deca se ulenje, danju su mrzovoljna, često previše i nekontrolisano jedu, goje se i tako dalje sa negativnim događajima koji se vezuju jedan za drugim… Generalno, u vreme kada je biti zdrav jako važno, njihov zdravstveni status ide silaznom putanjom.

I tako u nedogled. Puno primera koji govore o tome da današnja deca nemaju dovoljno kretanja i fizičkih aktivnosti. Rešenja ima, i jedino ispravno rešenje je fizička aktivnost. Decu moramo pokrenuti da svakodnevno vežbaju i budu aktivna. Mora se pažnja javnosti preokrenuti na taj segment života, taj segment vaspitanja i obrazovanja. Dakle svest o neophodnosti fizičkog vežbanja i sticanja pozitivnih zdravstvenih i higijenskih navika kroz fizičko vežbanje.

Evo prvo da damo odgovor zašto je to važno u doba korone! Fizičko vežbanje jača vaš imuni sistem. Odbrambeni mehanizam vašeg tela! Ako ste u dobroj kondiciji, zdravi ste, daleko su manje šanse da ćete oboleti od virusne infekcije, bilo koje. Ili ako ipak obolite, klinička slika će svakako biti blaža i vaš organizam će se lakše izboriti sa virusom. Pa dalje, osobe koje redovno vežbaju bolje spavaju, manje su sklone depresiji i drugim psihičkim problemima, sa pozitivnim stavovima o životu povoljno utiču na sredinu u kojoj žive i rade! Sve je ovo naučno dokazano. Zatim, nevezano za trenutnu epidemiološku situaciju, deca koja redovno vežbaju sigurno neće imati stečene telesne deformitete. Ona deca koja imaju telesne deformitete u funkcionalnom stadijumu, redovnim vežbanjem (korektivnom gimnastikom) mogu da uspore razvoj deformiteta u nekim slučajevima ga i otklone. Većina stečenih deformiteta su posledica upravo nedovoljnog kretanja (hipokinezija), dugog sedenja u nepravilnom položaju (kompjuter, mobilni telefioni, TV) i manjka fizičkih aktivnosti.

PREDLOZI I SAVETI KAKO REŠITI PROBLEM!

S obzirom na nedovoljno prostora da se temom ozbiljnije pozabavimo, daću samo neke praktične savete kako i kada vežbati a da znate da radite dobru stvar i da ne pravite greške.

Sva deca školskog uzrasta, kroz nastavu fizičkog vaspitanja, radila su različite komplekse vežbi oblikovanja. To je dobar početak. Svakoga dana, pazite svakoga dana, kada se probudite, umijete i završite sa ličnom higijenom, uradite jedan kompleks vežbi oblikovanja. Počnite od glave, vrata, pa naniže sve do vežbi u sedećem i ležećem položaju. Kompleks obavezno završite vežbama snage za trbušnu muskulaturu (trbušnjaci), leđnu muskulaturu (ležeći položaj na grudima), ruke i rameni pojas (sklekovi), i na kraju kada ustanete radite vežbe za jačanje mišića nogu (čučnjevi). Ovo sva školska deca znaju i pošto znaju mogu da animiraju i svoje ukućane da vežbaju zajedno sa njima, gde bi im deca bila instruktori, tj. vodila bi ih kroz vežbe sa dirigovanjem broja ponavljanja, načina izvođenja vežbe, položaja tela itd. Dakle, mame i tate, bake i deke zakoračite uz svoju decu u svet fizičkog vežbanja krajnje je vreme. Kada vežbati? Najbolje je ujutru, kao što rekoh. Za ovu vrstu vežbi, kao na času fizičkog vaspitanja, treba da odvojite 10 – 12 minuta vašeg slobodnog vremena. Ako je to dobro za vas, a sigurno jeste, verujem da to nije mnogo! Kompleks vežbi bi trebalo da se sastoji od minimum 10 različitih vežbi može ih biti i više. Svaku vežbu raditi u 10 – 12 ponavljanja. Dišite pravilno dok vežbate! Vežbe možete raditi i u nekom drugom terminu, vodite računa da ne vežbate neposredno pre i posle jela! Da li je ovo vežbanje dovoljno? Nije! Ovo je samo deo fizičkih aktivnosti koje su vam potrebne u toku dana.

Evo još nekih saveta. Promenite navike. Ako ste se vozili kolima, krenite pešice ili biciklom. U kupovinu, na pijac, svuda možete ići pešice a još bolje biciklom. Natovarite se torbama (nemojte preterivati), opteretite vaše mišiće malo i odnesite kupovinu kući! Ako ste išli kod komšija na kafu, druženje, sada idite u šetnju. Možete i dalje da se družite uz šetnju, držanje dovoljne fizičke distance, i po mogućstvu izaberite prirodu kao destinaciju. Izvucite se iz grada. Treba vam vazduh, drveće, zelenilo. Deca moraju da idu u prirodu da budu okružena zelenilom i prirodnim bojama da odmore oči od stalnog “buljenja” u računar. Ako vozite bicikl idite van grada. Birajte ture koje nisu mnogo zahtevne, koje vas ne opterećuju previše i predstavljaju vam zadovoljstvo. Vozite i uživajte u vazduhu, vetru, zaokupirajte se pozitivnim mislima i emocijama i videćete da će se vaše raspoloženje promeniti nabolje. Na pitanje koliko da vozite, najlakši odgovor je onoliko koliko vam to predstavlja zadovoljstvo. Ako vam prija da se opteretite uradite to, ako osećate umor smanjite distancu, budite sami svoj trener. Pešačite! Van svakog grada u ovoj našoj lepoj zemlji ima ili rečice ili brda. Eto priilike. Izađite u šetnju, ali sa malo jačim tempom, popnite se na brdo ili prošetajte do reke. Gazite po neravnom terenu, kamenju, to je posebno potrebno deci! I eto sa malo napora vaše životne navike mogu da dobiju potpuno drugačiji izgled i promene vam život nabolje, a pojačaju vaš imuni sistem. Izbacite pušenje, alkohol, tešku hranu iz života, posebno u letnjim mesecima. Pročistite se. Neka vas priroda neguje spolja, a vi brinite o svojoj “unutrašnjosti”. I naravno sve preporuke važe ako ste zdravi i nema nikakve zabrane i ograničenja od lekara da se bavite fizičkim aktivnostima!!! Da li je to dovoljno? Rekao bih za početak da. Ali za početak. Vašem telu, a posebno dečijem, treba daleko više vežbi i kretanja. Kada se steknu pozitivne navike videćete da će vaše telo samo tražiti “da ga vežbate”. Huraaaa!
Darko Micić, profesor fizičkog vaspitanja

U Rajcu, 24. jula 2020. godine
Pripremio: dr Petar Paunović, učitelj zdravlja

FOTO: pixabay/ilustracije

Leave a Reply

Your email address will not be published.