U tekstu „Đura Mornar priznao da je vlasnik Essentisa“ koji je objavljen na sajtu UNS-a 15.1.2019. godine, je preneta neistinita tvrdnja direktora i vlasnika produkcije Essentis Vladimira Đurića da sam ja sprečio emitovanje njihovog filma „Srbija – 100 godina nakon Soluna“ na programu RTS-a. U nameri da odgovorim na ovu neistinu, ali i da još jedanput javno upozorim na očiglednu korupciju koja se krije iza ovog slučaja dostavljam odgovor.
Poštovani g-dine Đuriću,
Nisam odmah odgovorio na optužbu da sam sprečio emitovanje na RTS-u onoga što Vi nazivate igrano-dokumentarnim filmom „Srbija – 100 godina nakon Soluna“, jer za demantovanje takvih besmislica nemam ni volje ni vremena. Međutim slučaj je hteo da u petak 18.1.2019. godine oko ponoći na RTV1 sasvim slučajno naletim na drugu epizodu TV sadržaja pod naslovom „Srbija – 100 godina nakon Soluna“. Nakon što sam pogledao taj uradak mogu samo da konstatujem da su mi potpuno jasni razlozi zašto takav sadržaj nije emitovan na RTS-u, a ovom prilikom povlačim i javno izrečenu ponudu za emitovanje na T1 televiziji i Za media portalu.
Razlog povlačenja javno izrečene ponude za emitovanje je vrlo jednostavan, jer se vaš „film“ može opisati kao silovanje istorije, medijske profesije i zdravog razuma. Prema mom skromnom mišljenju nedopustivo je da javnim novcem u iznosu od 4,9 miliona dinara bude sufinansiran TV sadržaj u kome se bez hronologije, reda i logike iznose istorijski podaci među kojima se našla i frapantna tvrdnja „da je u Jasenovcu bilo više od 88 hiljada žrtava“?!! Da li je slučajno što je ovaj broj gotovo identičan tvrdnjama hrvatskih zvaničnika koji sistematski rade na reviziji istorije i broja žrtava u Jasenovcu, jednom od najstrašniji stratišta Drugog svetskog rata?
Nažalost to je samo najekstremniji primer štetnosti onoga što ste producirali javnim novcem, ali ne i jedini, jer bukvalno svaki segment, vizuelni, tonski i dramaturški je urađen diletantski i suprotan je pravilima profesije. Sada mi je potpuno jasno zašto takav sadržaj pokušavate da sakrijete od javnosti, a da pritom zadovoljite formu da ste emitovali igrano- dokumentarni film „Srbija 100 – godina nakon Soluna“. To je vrlo očigledan pokušaj prikrivanja korupcije, koji Vam neće proći, kao što nije prošlo ni prikrivanje vlasništva produkcije Essentis.
Kao što Vam je poznato redakcije T1 televizije i Za media portala su započele zajednički istraživački dokumentarac „Novinarski odgovor“, u kome istražujemo koruptivne radnje prilikom dodele 3.7 miliona dinara produkciji GFC i 4,9 miliona Vašoj produkciji Essentis, što je najveći iznos na prošlogodišnjem Konkursu Ministarstva kulture i informisanja, ali i najveći iznos ikada dodeljen na nekom medijskom konkursu MKI.
U okviru tog istraživanja imali smo priliku da ostvarimo uvid u projektne aplikacije Essentisa i GFC-a, iz kojih je već na prvi pogled očigledno da su na više mesta identične iz čega zaključujemo da ih je pisala ista osoba i da iza svega stoji jedna „ekipa“ koja nema nameru da ostvari javni interes već lični. Tome u prilog i činjenica da su obe projektne aplikacije falsifikovane, tako što G.F.C kao svoje navodi nagrade i priznanja uglednog dokumentariste Boška Savkovića, dok je Essentis lažno prikazao da ima iskustvo u snimanju igrane serije „Senke nad Balkanom“ i 15 zaposlenih što su očigledne neistine…
Ovo je samo delić onoga što smo zabeležili snimajući istraživački dokumentarac u kome ćemo kroz konkretan primer pokazati uzroke uništavanja novinarske profesije i razloge urušavanja gotovo svih profesionalnih standarda na srpskoj medijskoj sceni. Veoma smo zahvalni ministru Vladanu Vukosavljeviću i državnom sekretaru Aleksandru Gajoviću na njihovom zalaganju da nebrojeno puta izgovorenim neistinama, prikriju koruptivne radnje prilikom dodele sredstava projektima Essentisa i GFC-a, jer na taj način, braneći neodbranjivo, oni zapravo jasno definišu svoje uloge u nenamenskom trošenju 8,7 miliona javnog novca…
S obzirom na to da je rok za realizaciju projekata odobrenih na prošlogodišnjem Konkursu MKI istekao 31.12.2018. godine, nama je ostalo samo da sačekamo finansijske i narativne izveštaje koje ste obavezni da predate Ministarstvu kulture do kraja ovog meseca i da u potpunosti razotkrijemo ceo koruptivni proces od dodeljivanja do pravdanja…
Baš to će biti najslikovitiji deo našeg istraživanja jer ćemo moći da vidimo kako pravdate iznose iz odobrenog budžeta koji se odnose na sledeće troškove:
– honorari reditelja i glumca u iznosu od 2 miliona dinara. Napominjem da u Vašem „filmu“ nema glumaca, a ni odjavne špice, pa pretpostavljamo da niste imali ni reditelja, bar ne reditelja voljnog da se potpiše ispod svog rada.
– honorar od milion dinara za kostim i šminku. Napominjem da nismo primetili da u Vašem „filmu“ ima kostima ili šminke, s obzirom na činjenicu da nema ni glumaca ni statista.
– Izradu specijalnih efekta u iznosu od 700 hiljada dinara. Napominjem da u vašem „filmu“ nema nikakvih efekata, a ponajmanje specijalnih.
– Izradu i najam scenografije i rekvizita u iznosu od 500 hiljada dinara. Napominjem da u Vašem „filmu“ nismo primetili scenografiju niti rekvizite
– Iznajmljivanja kostima za 500 hiljada dinara. Iako su kostimi obuhvaćeni sa dve budžetske stavke, njih u „filmu“ nije bilo.
– Organizacija kastinga u iznosu od 160 hiljada dinara. Čim nema glumaca nema ni kastinga…
Na kraju moram i da ukažem na apsurd što ćete, zahvaljujući načinu na koji realizujete svoj projekat, ipak doprineti ostvarivanju javnog interesa, ali ne kao producent, već kao tema istraživačkog dokumentarca „Novinarski odgovor“.
Tome u prilog evo nekoliko činjenica:
1. U projektnoj aplikaciji navodite 15 stalno zaposlenih i honorarnih saradnika, a Vaša produkcija Essentis od osnivanja do danas nije isplatila nijednu platu ili honorar.
2. U projektnoj aplikaciji navodite da posedujete kameru, optiku, rasvetu, tonsku opremu i montažu, a u budžetu za iznajmljivanje upravo te opreme izdvajate više od 2 miliona dinara. Napominjem da je u pitanju suma dovoljna za kupovinu navedene opreme!?
3. U projektnoj dokumentaciji navodite da je reditelj filma Ivan Živković, a upravo je g-din Živković u izjavi za T1 televiziju rekao da u tom projektu nije učestvovao niti će učestvovati.
4. U projektnoj dokumentaciji je kao producent i direktor Essentisa navedena Tatjana Lukić, ali se i to u međuvremenu promenilo jer ste upravo Vi postali novi vlasnik preodukcije Essentis, što ste više puta demantovali, da bi na kraju priznali.
Stiče se utisak da je od Vašeg projekta ostao samo naslov „Srbija – 100 godina nakon Soluna“. Ironično je to što ste ovakvom realizacijom projekta upravo definisali gde smo 100 godina nakon najveće pobede u istoriji naše zemlje. Danas jedan vek nakon toga, mi smo mala korumpirana zemlja u kojoj je moguće čak i temu koja obrađuje žrtvovanje više od milion vojnika i stanovnika pretvoriti u laku zaradu…
p.s. Ukoliko se odlučite da odgovorite našem pozivu za snimanje intervjua za potrebe istraživačkog dokumentarca „Novinarski odgovor“ upućenog 16.10.2018. godine (u vreme dok ste negirali da ste vlasnik produkcije Essentis), stojim Vam na raspolaganju. Vreme i mesto možete dostaviti mejlom na dusan.vojvodic@zamedia.rs
Dušan Vojvodić, novinar i producent