Mladi ljudi za volanom su u opasnosti najviše zbog neiskustva i nedovoljnog poznavanja pravila i propisa u saobraćaju

Na teritoriji Republike Srbije se prosečno na dnevnom nivou dogodi 100 saobraćajnih nezgoda u kojima 50 lica zadobije teže ili lakše povrede, dok dve osobe smrtno stradaju. U proteklih 35 godina u Republici Srbiji je poginulo oko 40.000 ljudi, dok je preko 500.000 teže i lakše povređeno.

Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja

Zabrinjavajući podatak je da od ukupnog broja povređenih i smrtno stradalih lica, čak 30% su mlađi od 25 godina starosti. Prema podacima, više mladih ljudi (starosti između 15 i 30 godina) umire od posledica saobraćajnih nezgoda nego od HIV-a, malarije, tuberkuloze ili drugih oblika nasilne smrti. U proseku godišnje u Republici Srbiji život izgubi 110 lica starosti između 15 i 30 godina starosti, dok njih 6.000 bude teže ili lakše povređeno. Ovi podaci nam ukazuju da mladi ljudi predstavljaju rizičnu kategoriju učesnika u saobraćaju.

Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja

Po mom osećanju stvari mladi ljudi u saobraćaju su u opasnosti na prvom mestu zbog neiskustva. Novi, neiskusni vozači razmišljaju o svakom potezu koji planiraju da izvedu, bilo da je u pitanju promena stepena prenosa ili bilo koja druga radnja, a gotovo uvek je neophodno po nekoliko radnji izvesti istovremeno. Tako dolazi do mentalnog opterećenja i grešaka u vožnji. Oni još uvek nisu u stanju da predvide rizične situacije, kontrolišu vozilo ili brzo donesu ključne odluke. Analize pokazuju da u našoj zemlji najmanji rizik od stradanja imaju lica koja imaju preko deset godina vozačkog iskustva, dok najveći rizik od stradanja imaju lica u prvih pet godina vozačkog iskustva.

Takođe bih napomenuo da pored neiskustva na povećanje opasnosti od nastanka saobraćajne nezgode utiče i nedovoljno poznavanje pravila i propisa, mladi ljudi lošije procenjuju stepen rizika, precenjuju svoje sposobnosti, vole da svojim ponašanjem privuku pažnju i testiraju svoje mogućnosti.

Grafikon 1: Ukupan broj saobraćajnih nezgoda sa povređenim i poginulim licima na teritoriji grada Zaječara u periodu od 2014. do 2018. godine

Na teritoriji grada Zaječara u periodu od 2014. do 2018. god. registrovano je 713 nezgoda u kojima je život izgubilo 28 lica, dok je 475 lica zadobilo teže ili lakše povrede. Što se tiče mladih lica (starosti od 15 do 30 godina). U posmatranom periodu je povređeno 111 lica, dok je jedno lice izgubilo život. Mlada lica su najviše stradala kao vozači(63,56%), zatim u svojstvu putnika u vozilu (37,33%), i kao pešaci (12,11%).

Grafikon 2: Osnovni pokazatelji bezbednosti mladih u saobraćaju na teritoriji grada Zaječara u periodu od 2014. do 2018. godine

Slika 1: Prostorna raspodela saobraćajnih nezgoda na teritoriji grada Zaječara u periodu od 2015. do 2017. godine

Prema istraživanjima i analizama koje se sprovode postoji pet ključnih faktora rizika koji doprinose nastanku saobraćajnih nezgoda sa mladim licima:

1. Nevezivanje sigurnosnih pojaseva

Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inžinjerska mera. Vezivanje pojasa na prednjem sedištu smanjuje rizik od smrtnih povreda do 50%, a na zadnjem sedištu i do 75%.

https://www.youtube.com/watch?v=qsp-nrf_8KQ

Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja

2. Prevelika brzina

Delimično sam se dotako problema brzine u prošloj kolumni ali svakako brzina kao glavni uzrok saobraćajne nezgode zaslužuje posebnu kolumnu u kojoj će biti obrađen odnos brzine i zaustavnog puta vozila.

https://www.youtube.com/watch?v=XUXJ6ky69kI

3. Konzumiranje alkohola i droga

Ovo je takođe tema kojoj bi trebala da se posveti posebna kolumna. Svaka četvrta nezgoda u Republici Srbiji sa povređenim licima je povezana sa alkoholom. Vozači koji imaju više od 0.15g/100ml alkohola u krvi imaju oko 200 puta više verovatnoće da će umreti u saobraćajnoj nezgodi nego trezni vozači.

Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja

https://www.youtube.com/watch?v=otR8V7rlnjA

4. Nepažnja u vožnji

Obavljanje više stvari istovremeno (korišćenjem mobilnog telefona, konzumacija hrane i pića, pušenje cigareta, vođenje razgovora, šminkanje itd.) i vožnja ne idu zajedno. Na primer, kada razgovarate mobilnim telefonom ili pišete poruku, vaše misli su usmerene ka razgovoru, pažnja je okrenuta ka zvucima iz telefona, iako su vaše oči na putu nećete moći videti šta se oko vas dešava niti ćete moći da blagovremeno reagujete. Vozači koji koriste telefon su manje sposobni da ostanu u odgovarajućoj traci, primete bilo kakvu promenu oko sebe i nađu odgovore na vreme. Ovi vozači skloniji su prekoračavanju brzine i češćem ubrzavanju i usporavanju vozila. Prema nekim istraživanjima korišćenje mobilnog telefona utiče na vozačku sposobnost kao da je vozač pod dejstvom alkohola ili droge.

https://www.youtube.com/watch?v=wgyTBYjc0j8

  

5. Umor

Umor je glavni uzrok u 10-20% saobraćajnih nezgoda. Vožnja u stanju umora povećava rizik od nastanka saobraćajne nezgode do čak četiri puta. Saobraćajne nezgode u kojima umor ima udela najčešće rezultuju smrtnim ishodom ili teškim telesnim povredama.

https://www.youtube.com/watch?v=WOAMYQoLpg0

 

Igor Velić, master.inž. saobraćaja

Literatura

1. Velić I. Projekat: “Sigurne staze i putanje kretanja učenika osnovnih i srednjih škola u Boru“, Analiza bezbednosti dece u saobraćaju na teritoriji grada Bora u periodu od 2007. do 2018. godine sa predlogom mera i hitnih intervencija, GIS udruženje Srbije, Bor, jun 2019. god.

2. IZVEŠTAJ O OSNOVNIM POKAZATELJIMA STANJA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA u periodu od 2014. do 2018. godine za grad Zaječar, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije

3. Priručnik za licenciranje kadrova u procesu osposobljavanja kandidata za vozače, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, Beograd 2012. god.

4. Integrisana baza podataka o obeležjima bezbednosti saobraćaja, Agencija za bezbednost saobraćaja R. Srbije

Igor Velić

Igor Velić, master inženjer saobraćaja, rođen 1986. godine u Boru. Završio je Saobraćajni fakultet u Beogradu gde je 2010. godine diplomirao na odseku za drumski i gradski saobraćaj i transport, dok je 2012. godine masterirao na modulu bezbednost drumskog saobraćaja. Saobraćajnim inženjerstvom i...